tirsdag 9. mars 2010

Rain, rain rain...

Det regner kanskje så mye som en gang til dagen her for tiden. Folk er i sjokk. Normalt er denne tida total tørke, så dette skaper litt andre omstendigheter en folk normalt er vant til. Det har blant annet resultert i en del jordras, som desverre har dratt med seg et utall hjelpesløse liv. Klima er noe for selv selv, ey?

Okei, hva har jeg lært denne helga...

1: Frykt
Lørdag... Jeg hadde vært med Solange, Brian og en gjeng andre folk på Emin Pasha og spilt Cashflow. Brian skulle kjøre meg hjem. Han måtte stoppe for en annen bil. Plutselig ser jeg en mann i vinduet mitt. Han kikker inn i bilen, og ser helt desperat ut. Impulsivt tar jeg veska mi og slenger den mot Brian. I samme øyeblikk fyker døra mi opp og mannen utenfor henger plutselig over meg og prøver å få fatt på veska. Brian begynner å brøle intenst og fekter mot mannen og i løpet av et øyeblikk er han forsvunnet inn i mørket igjen. Vi hadde glemt å låse dørene, men heldigvis er bilen hans i så dårlig stand at døra er vanskelig å åpne. Det var det som i dette tilfellet gjorde at jeg fikk tid nok til å reagere. Han hadde de mest skremmende øynene jeg noen gang har sett. De var mørke, veldig mørke, og det som normalt er hvitt i øyet var dyp gult. Han så livredd, desperat og rasende ut på samme tid. Jeg kommer ikke til å glemme det synet.

De neste 2 minuttene var begge stille. Begge i sjokk. Kanskje mest jeg… Plutselig, mest for å bryte stemningen, spør han meg om vi ikke skal kjøre tilbake så vi kan finne mannen igjen og gi han juling. Hehe, jeg må ærlig innrømme at der og da hadde det vært fantastisk å gjort det, men nei. Vi gjorde ikke det! This is Africa… jeg lærer noe hver dag her. Det er litt sprøtt. Hjemme har vi det så godt og trygt, at tanken på at vi TRENGER en Gud ikke en gang slår oss. Jeg har til nå opplevd 3 tilfeller allerede der Gud har  fått meg helskinna ut av situasjoner som ikke burde ha gått så bra. Jeg kan nå si at jeg vet hva som menes med at Gud har gitt oss ”not a spirit of fear, but a spirit og power”. Elsker alt som skjer med meg, rundt meg, i forhold med andre osv her nede. Elsker det!!!

2: Tilgivelse
Temaet for prekenen denne søndagen var tilgivelse. Å bære nag til noen kan påvirke helsa vår, og pastoren oppfordra alle til å gå litt inn i seg selv for å se om det var noen sår som ikke var lega eller kapitler som burde avsluttes. Det var et navn som dukka opp i hodet mitt akkurat da. En person som i oppveksten min har skapt mange problemer for meg, og robba meg for mesteparten av det jeg trodde var venner. Igjen og igjen. Men nå vil jeg si at jeg tilgir DEG! Heller vil jeg takke deg for at jeg av deg har lært hva vennskap ikke skal være og at jeg av den grunn kan være en bedre venn for andre i framtiden.

3 kommentarer:

  1. Du er jammen stor, lille Trille!!!!

    SvarSlett
  2. Tilgivelse er svaret på barnets drøm om miraklet som gjør det istykkerrevne helt og det skitne rent.

    SvarSlett
  3. Sinne gjør deg mindre, men tilgivelse tvinger deg til å vokse deg større enn du var.

    SvarSlett