torsdag 25. februar 2010

Tid går ikke - tid kommer


Sist søndag da jeg var på det afrikanske danse-showet, ble det fortalt en historie: 

En Ugandisk fisker lå og slappet av i sola en ettermiddag. En hvit mann kom bort til han og spurte…
      Hvorfor er du ikke ute å fisker?
      Fordi jeg fiska i går. Da fikk jeg 3 fisker, så jeg gav bort en til naboen og spiste den andre, og den tredje skal vi ha til middag i dag. Så jeg skal nok utpå igjen i morgen en gang før middag.
      Men hvis du går utpå igjen i dag kan du få mer fisk, og selge den og tjene mer penger.
      Og så da?
      Da kan du kjøpe deg en større båt, og bedre utstyr.
      Og så da?
      Da har du så godt utstyr at du kan selge mer fisk, tjene mer penger, og kjøpe deg et pent hus.
      Og så da?
      Da er du etter hvert blitt en svært rik mann…
      Og så da? Hva gjør jeg når jeg er blitt rik?
      Da kan du slappe av.
      Unnskyld meg mister, hva ser det ut som jeg gjør akkurat nå???

Den største forskjellen på Uganda og Norge for meg, er stressfaktoren. Vi hjemme stresser med alt vi gjør. Tid er vårt største problem virker det som. Vi får aldri nok tid til alt vi må rekke over. Jeg tror at vår mangel på tid gjør at vi går glipp av mye i livet. Men faktum er at tid er et begrep. Et døgn har 24 timer, og som regel sover vi 7 av desse, og prøver å fylle mest mulig inn i de resterende 17 timene. Men det mange ofte glemmer er at der om ikke så mange timer kommer nye 24 timer… er ikke det herlig?  Jeg liker Farris sitt slogan ”Tid går ikke, tid kommer”

Eg håper at det jeg lærer her om tid, er noe jeg kan ta med meg hjem og dele med DEG! Ønsker alle en strålende torsdag.

Skulle ønske jeg kunne vært 2 steder på en gang akkurat nå… Lene har en stor dag i dag, GRATULERER vennen! Og min kjære Cassandra reiser snart til Gran Canaria for 6 måneder. Kjenner meg litt trist med tanken på at det er såå lenge til jeg får se henne igjen, men igjen – Tid kommer...

3 kommentarer: